2010. június 27., vasárnap

Nézd a követ!

Gránit

Granodiorit

Obszidián



Peridotit



Vékonycsiszolatok kőzettani mikroszkóp alatt. A polarizált fény az ásványok minőségétől függő színű szemcsékként jeleníti meg a vékonycsiszolatban egyébként nagyrészt színtelennek látszó ásványokat. Az ásványok többsége polarizált áteső fényben nézve a fény polarizációs síkjához viszonyított helyzete alapján változtatja színét.
A kívülről szürke, fekete foltosnak látszó granodiorit, az egynemű, üvegesen csillogó, fekete obszidián, illetve a sötétszürke színű peridotit képei polarizációs mikroszkóp alatt. A kézipéldányok közül a gránit képe van fönt, nem a granodiorité: ezt a granodiorittól a rózsaszínű-húspiros ortoklász különbözteti meg, így alapszíne a granodiorit szürke-fekete színével szemben inkább rozsdavöröses, fekete foltos.
A képeket elsősorban a vers illusztrációjaként szántam:

5 megjegyzés:

  1. Köszönöm, nagyon szeretem a köveket, sok van itt az otthonomban is amit sétáim alatt gyűjtöttem, de sajnos csak a külső, látható szépségük alapján gyűjtöm, és nézem őket. A feketétől a fehérig, minden van. zöld, sárga rózsaszín, kékes, aranyban tündöklő, de nem értek hozzá, melyik milyen kőzet.

    VálaszTörlés
  2. Azt gondolnám: egy festmény....

    VálaszTörlés
  3. Nekem is tetszik. Már három évtizede, hogy utoljára foglalkoztam ilyesmivel. Nekem is van néhány szép felvételem, de csak dián, és nincs diascannerem.

    VálaszTörlés

A megjegyzés jóváhagyás után kerül megjelenítésre.